Thursday, March 12, 2009

PAOWANG Shut Down

A 'long lasting' online gathering place for some privileged Chinese socialites was finally put to death yesterday at 2 pm.

PAOWANG.COM started as an exclusive, by invitation only forum ten years ago. Although it opened up membership gradually over years, but the two most influential boards were never open for public registrations. Most core members of PAOWANG were beneficiaries of government policies, and stay in bed with the government on most issues. Nevertheless, there might be a little complains or mocking here and there, but the mainstream tone had always been pro-government, and to an extend, pro-communism ruling.

The order to have the website shut down came in a surprise. The River Crab (harmonic cops) must have a hangover somehow.


3月12日14点10年历史的泡网俱乐部网站“被”关闭
论坛:作者:洋洋大观发表时间:2009-03-12 20:51:45

3月12日14点10年历史的泡网俱乐部网站“被”关闭

12点15分的时候,管理员在最有影响的“江湖论剑”板块发布通知,称因技术原因将于下午2点关闭网站,后来在追问下告诉大家目前还未知再次开放的时间,同时留下了一个新的网站作为关闭期间的替代,种种迹象表明,绝不是网站方面主动的行为,而是迫于某种压力。

泡网俱乐部成立于1999年,是由国内最早一批BBS玩家自发组建的,非商业不盈利的一个论坛性质的网站。因为当年四通转变为新浪,四通论坛最早的一批网友重新建立起一个自己的家园,新浪成立后,原论坛元老纷纷出走,包括西祠胡同、凯迪网络、天涯社区、清韵书院、球迷一家等都是在同一时期成立的。十年来经过风风雨雨,是目前几乎唯一硕果仅存的纯BBS,传统的树状论坛形式保留至今。主要有“弹琴(文学)”、“论剑(时政体育)”、“兵器(器材)”、“绝色(摄影)”等一批各具特色的论坛组成。

2001年经过《南方周末》的整版大幅报道,这个网络上的“桃花源”走入公众视野,但特色始终未变,并且没有任何商业化的打算,算是为中文网络留下了最后一片净土。

先后活跃于此的著名ID有老榕、王小山、李寻欢、猛小蛇、和菜头、木子美、王佩、心有些乱、阿飞姑娘、钱列宪、北京厨子、令狐公子、方很少、没知识的穷孩子、ayawawa、五朝臣子、沈阳球迷等等。

本来,今年6月是泡网俱乐部成立10年的时刻,没想到刚刚入春,就传来如此不幸的消息,作为经常浏览各个BBS的人来说,泡网俱乐部虽然尺度宽松,但还没有凯迪、天涯、猫扑等等大胆,影响力也小的多,作为一群网络老人自娱自乐的小乡村,居然横遭此难,不知是和感慨。
不过看到牛博的倒下,泡网的今日也算是早该如此,不知道会不会在近日的“第N批”整顿低俗网站之风中,可以看到泡网的影子。

因为消息突然,并没有留存泡网的页面,甚是可惜。希望早日再见到那蓝灰色如江南烟雨的朦胧,好在前几日下载了泡网网友合作的“江湖之歌”在IPHONE中,是唯一留存于我身边的遗迹了。

再见,泡网!

再见泡网!


For the time being, Paowang stays in a rental place here.

No comments: